سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از حکمت [مرد مؤمن]، شناخت خویشتن است . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----5903---
بازدید امروز: ----0-----
جستجو:
زمستان 1384 - آستان مراد

  • موضوعات وبلاگ
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • مطالب بایگانی شده
  • آوای آشنا
  • دعا
    نویسنده: فاطمه محبوبی پنج شنبه 84/12/11 ساعت 9:33 عصر

     

     

    اللهم کن لولیک الفرج

     


    نظرات دیگران ( ) عدالت

  • توضیحاتی در مورد وبلاگ
    نویسنده: فاطمه محبوبی سه شنبه 84/12/9 ساعت 7:39 صبح

     

       رب اشرح لی صدری ویسر لی امری 

     بحث در معنای عدالت کاری است سهل و ممتنع . شاید بتوان از کلام مولی علی (ع) در توصیف حق استفاده کرد :

    حق  وسیع ترین چیز در هنگام توصیف است و هنگام عمل از هر چیزی تنگ تر است.

    حقیقتاً عدالت نیز چنین است . موقع توصیف نوشتن و گفتن بسیار وسیع است ولی در هنگامه عمل تنگناهای بسیاری انسان را گرفتار می کند.

    .... نام وبلاگ  را از  اشعارحافظ وام گرفته ایم و در مورد سبک ارائه مطالب در ابتدا عدالت را با توجه به قرآن کریم و فهم و درک خودمان تبیین کردیم . سپس خواسته ایم ثابت کنیم ائمه هدی علیهم اسلام -  پنج تن آل عبا - در زندگی شان خواستار عدالت گستری در وسیع ترین معنای آن بوده اند.

    در پایان تصویری از مدینه فاضله دوران حضرت مهدی (عج) ارائه داده ایم. وباتوجه به نظر شما خوانندگان محترم در مورد عدالت در جامعه فعلی ونیز هتک حرمت امامان علیهماالسلام درسامرا مطالبی ارایه داده ایم.

    امید آن داریم خداوند متعال چنان معرفتی به شیعیان عنایت فرماید که مطابق سیره معصومین رفتار کنند تا هیچ کافر متجاوزی جرات تجاوز در خود نبیند.

     


    نظرات دیگران ( ) عدالت

  • پاسخ به خوانندگان محترم
    نویسنده: فاطمه محبوبی سه شنبه 84/12/9 ساعت 12:26 صبح

    دراین بخش از وبلاگ بر خود فرض میدانیم که در حد بضاعتمان به پرسش یکی از خوانندگان پاسخ گوئیم

    "..... از عدالت در جامعه فعلی بنویسید ".

    دوست عزیز چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است . همه ما می دانیم جامعه ما در حال گذر است.

    تنگناههای موجود را نمی توانیم و نمی خواهیم انکار کنیم ولی امید وار هستیم که جامعه پویا و پر نشاط ما از این مراحل سخت نیز بگذرد با همیاری تک تک افراد ملت صبور صالح وهوشیار ما وپشتکار دولتمردان قوی جمهوری اسلامی ایران.

    ماهمیشه امیدوار و شاکر الطاف بیدریغ باریتعالی بر خویشتن بوده وهستیم . مگر عطر گل " روح الله" کم عطری بود که حدود یک دهه کشور ما را معطر کرد مگر وجود شریف وعزیز رهبر انقلاب کم نعمتی است که سایه گستر امن و آرامش ماست .

    امیدواریم روزی عدالت اقتصادی در جامعه ما فراگیر شود و افراد به اندازه تلاش خود پاداش بگیرند تا همه با آرامش و جدیت فعالیت کنند.

    امیدواریم روزی عدالت فرهنگی – برابری فرصت های آموزش و استفاده از امکانات فرهنگی روز - در جامعه ما فراگیر شود تا جوانان و نوجوانان ما طوری تربیت شوند که بتوانند در برابر هجوم فرهنگی غیر اسلامی مقاومت کنند.

    آن روز ، روز زیبایی خواهد بود چون آرامش روحی ، خوش خلقی ، جدیت و اعتماد به نفس در جامعه جاری خواهد بود و همه با هم در برابر قدرت های سلطه گر خواهیم ایستاد.

    و امروز نیزهیچ قدرتی نمی تواند با تهدید تحریم اقتصادی ، تحدید علمی را بر ما تحمیل کند که ملت ما بزرگترین عدالتخواه جهان است .     

    اهانت به حریم محترم امامان در سامراء

    خواننده محترم دیگری خواسته بودند درمورد اهانت به حریم محترم امامان در سامراء بنویسیم .

    و خداوند خود بزرگترین شاهد بر مظلومیت تشیع در جهان است وهم او بزرگترین شاهد بر اندوه قلب مولایمان " ارواحنا لتراب مقدمه فداه " درکنج غیبت است.

    ومن و تو چه اندوهناکیم برغم مولایمان . حاضر بودیم خانه هایمان هزاران بار بر سرمان خراب شوند  ، خود و فرزندانمان فدای تربت مقدس آن امامان همام شویم ولی چنین هتک حرمتی را شاهد نباشیم . وقتی قلب امام غایبمان غمگین است هیچ چیز نمی تواند تسلی خاطرمان باشد. و چه بی عدالتی از این بالاتر که به قبور انسانهای مطهر بی حرمتی شود.

    و خداوند صبور است . وقتی آل الله در بیابانهای کرب و بلا اسیر پست ترین خلایق بودند نیز خداوند صبور بود . ولی آ خر کار آنها را دیدی ؟ حتی کاتب آنها هم از خشم پروردگار " ذوانتقام " مصون نماند و او را گردن زدند. که اگر این کاتبان و امثال آنها نبودند حکومت ظالم به چه کسانی تکیه می کرد؟

    و پناه می بریم به دعای امام سجاد ( ع ) در صحیفه سجادیه : 

    ای خدایی که سرگذشت ستم دیدگان بر تو پنهان نیست .....  یاری تو به مظلومان نزدیک است و نصرتت از ظالمان دور است.


    نظرات دیگران ( ) عدالت

  • عدالت گسترجهانی
    نویسنده: فاطمه محبوبی دوشنبه 84/12/8 ساعت 11:33 عصر

    بقیه الله خیر لکم ان کنتم تعلمون 

    درروایتی از امام جعفرصادق (ع) می خوانیم ، هنگامی که قائم ما قیام کند:

    حکومت را بر اساس عدالت قرار می دهد

    ظلم و جور در دوران او برچیده می شود

    جاده ها درپرتو وجودش امن و امان می گردد

    زمین برکاتش را خارج میسازد

    هرحقی به صاحب حق می رسد

    قائم درمیان مردم همانند حضرت داوود (ع) و محمد (ص) داوری می کند  

    ....وکسی را نمی یابی که به او صدقه و انفاق کنی زیرا همه مومنان بی نیاز وغنی خواهند شد.

    و مگر از عدالت انتظاری بیش از این می توان داشت؟! 


    نظرات دیگران ( ) عدالت

  • عدالت
    نویسنده: فاطمه محبوبی دوشنبه 84/12/8 ساعت 11:25 صبح

    شنبه 6/12/84

    شهرآشوب عادل 

    ...... و خداوند از میان فرزندان آدم "حسین ابن علی (ع) " را برای شهر آشوبی انتخاب کرد. ( ان الله شاء ان یراک قتیلا )

    حسین که بود؟ در یک عبارت عدالت خواهی بی باک .

    در سیره او آمده که سالها قبل از واقعه کربلا حاکم شهر مدینه ادعای مالکیت زمین امام حسین را کرد. حضرت عمامه او را برداشت و دور گردنش پیچید تا جایی که او اعتراف کرد که زمین از آن امام است و امام حسین (ع) آن زمین را به او بخشید. پس او هرگز زیر بار ظلم نرفت.

    او شبهای بسیاری انبان پرکرده به منازل ایتام و مساکین می رفت.  و آیا قصد او از عظیمت به کوفه جز ایجاد " حکومت عدل" – بزرگترین معروف همه زمانها - بود؟!    

     

     

    جمعه 5/12/84 

    پیام آور عدل و مهر

    یکی از بزرگترین افتخارات هرانسانی نکوییهایی است که از اوبه یادگار می ماند. پیامبر اسلام نیز از بستن پیمانی در 20 سالگی اش همیشه با افتخار یاد می کردند. اساس آن پیمان ( حلف الفضول ) دفاع از حقوق ضعیفان بود:

    " هر گاه مظلومی گرفتار ظالمی می شد و توان مقابله نداشت بر جوانمردان این پیمان واجب می شد که داد او را از ظالم بستانند."

    این پیمان بیست سال قبل از پیامبری حضرت محمد (ص) برقرار شد و مگر از امین قریش جز این می توان انتظار داشت ؟!   که نمی توان داشت

    تمام کارهای ایشان در دوران پیامبری اش گسترانیدن عدل و مساوات بود :

    از انفاق تمام ثروت همسر محبوبش در راه خدا گرفته تا عقد پیمان اخوت بین مهاجر و انصار ،  نارضایتی اش از آویزان شدن پرده ای بر درب منزل دخت با تقوایش – که او دختر خویش را برتر از آن می دید که گرفتار زیور دنیا شود – و تعیین پیشوایی علی ابن ابیطالب (ع) – که او از شدت عدلش کشته شد - .

    در اخرین روزهای حیات خود چون بیماری شدت یافت به مسجد رفتند و در جمع یاران فرمودند : هرکس از شما به گردن من حقی دارد آن را بطلبد. پیرمردی مدعی شد که ان حضرت ناخواسته عصای خود به شکم او زده است . پیامبر آن عصا را طلبیدند . پیرمرد محکم و قاطع از پیامبر خواست شکم خود را برهنه سازد و با بوسه باران پیامبر گفت : من از آتش دوزخ به محل قصاص پیامبر پناه می برم.  

    ..... و او خود مظهر شکوه و عدالت بود .   

     

     

    جمعه 5/12/84 

    کریم عادل

     در سیره ائمه خوانده ایم امام حسن ( ع ) چند بار در عمرش " تمام"  اموالش را در راه خدا انفاق فرمودند. چندین بار تمام اموالشان را با فقرا و نیازمندان" نصف" نمودند. در این امر تا آنجا دقت فرمودند که از دو جفت کفش یکی را انفاق نمودند . آیا این نشان دهنده اوج عدالت خواهی این معصوم عزیز نیست؟!   که هست.

    و بارها خوانده ایم که افرادی از فقر و نداری به آن امام همام پناه آورده اند و ایشان آنچه از دارایی نزدشان بوده به آن فقیران بخشیده اند. حتی در جایی نقل شده آنقدر به او بخشیده اند که سائل توان بردن آن اموال را نداشته و افرادی را جهت حمل آن اموال طلبیده و آن معصوم ردای خود را جهت آن مزدوران به آن فرد بخشیده.

    آیا امام با این بذل و بخشش ها علاوه بر کرامت عظمایی که داشته اند خواهان نابودی فقر و بر چیده شدن یکی از بزرگترین جلوه های بی عدالتی در جامعه اسلامی نبوده اند ؟!  که بوده اند.  

     

    سه شنبه 2/12/84 

    عوامل ایجاد بی عدالتی

    سلام علیکم ... فادخلوها خالدین 

    دوستان فرهیخته ! در این بخش تصمیم گرفتیم که از سخنان یگانه بانوی عالم هستی حضرت زهرا (س) مدد جوییم . باشد تا افق جدیدی پیش رویمان بگشاید برای تأ مل بیشتر . انشاء الله

    خدای فرزانه را بر نعمت های بیکرانی که ارزانی داشت با همه وجود ستایش می کنیم. نعمت هایی که شمارش آنها از توان شمارش گران فراتر و مرزهای آن از هر مزد و پاداشی پرشکوه تر و آغاز و انجام آن از قلمرو درک ما فراتر است. و خداوند برای فرمانبرداری از خویش پاداش شکوه باری مقرر کرد و برای نا فرمانی و عصیان در برابر خود کیفری سهمگین قرا ر داد تا بندگان را از خشم خود رهایی بخشد و به سوی بهشت پر طراوت سوق دهد.

    خو گرفتن به تن آسایی ، کنار زدن شخصیت های با تقوی ، تنبلی و بی تفاوتی در برابر مسائل جامعه و فرار از سختی انجام مسئولیت از عوامل ایجاد بی عدالتی در جامعه است .     ( برگرفته از خطبه فدک ) 

     

    دوشنبه 1/12/84  

    عاشق عادل 

    سلام قولاً من رب رحیم

    راستی می دانستی که خداوند اولین مهرورز عدالت پیشه است.

     او با آن همه جبروت و کبریایی اش چیزی را بر خود واجب فرموده و آن ، رحمت و لطف و مهربانی است  ( کتب علی نفسه الرحمه ). و این همه کم نیست . زیرا او قادر مطلق و در عین حال رحیم است .

    او چه احترام و عظمتی برای ما آدمیان قائل است آنجا که شیطان را از درگاه خود می راند فقط برای این که حاضر نمی شود بر آدم سجده کند.

     او خلقت انسان را با رحمت آغاز کرد ( و نفخت فیه من روحی )  و بهترین عبادت را خدمت به خلق دانست.

    هر نوع ظلمی در بارگاه  عد لش  امکان بخشش خواهد یافت الا تعدی و تجاوزی که به دیگر مردمان روا داشته شود ( حق الناس ).  شاید علت این که قیامت بر پا می شود نیز همین لطف ربوبی نسبت به بندگانش است. او همه را دوست دارد و عظمت مهرش اجازه تجاوز کسی را به بنده اش نمی دهد.    

     

    جمعه 28/11/84  

    مهرورز عدالت پیشه  

     

    باز هم سلام

    خیلی وقت است که مطلبی ننوشته ایم. از این بابت خیلی خیلی معذرت می خواهیم. امیدواریم که دلچسبی و پرباری مطالبی که از این به بعد می نویسیم جبران گذشته را بکند. انشاء الله !

    وقتی خوب نگاه می کنیم می بینیم که تاریخ جهان مفتخر به اسطوره های عدالت گستر خویش است و از پرفروغ ترین ستاره های آن علی ابن ابیطالب (ع) است. همو که حاکم جامعه اسلامی است ولی در دادگاه وقتی در جایگاه مدعی است و شاهدی بر ادعایش ندارد سرافرازانه با پذیرش حکم قاضی به جهان درس عدالت پذیری می دهد. متهم با دیدن این دریای رضا ، مهر و عدالت مسلمان می شود.

    همو عاشق انسانیت است. وقتی بیوه زنی از حکومت اسلامی گله مندی به حقی دارد خودش غلام آن زن می شود و به پرستاری از یتیمان او می پردازد. برای آنان غلامی می کند و با تضرع از آنان می خواهد که علی را ببخشایند. اینجا هم او حاکم جامعه اسلامی است.    

     و مگر می توان غیر از این از حاکم جامعه اسلامی انتظار داشت؟ که نمی توان .

    و مگر کسی می تواند خداوند مهرورزی باشد و چنین نباشد؟ که نمی تواند.

    شیعه می آموزد که در عین عدالت ، مهرورز باشد. تشیع با او شکل می گیرد و به طرفداری از سیره و روش او راه راستین و روشنش را آغاز می کند.   

     

     

    پنجشنبه 10/9/84  

    عدالت اراده الهی

     با سلام

    وبلاگی با موضوع عدالت را شروع کرده ام ولی هنوز مطلبی که لایق و شایسته باشد نیافته ام. تصمیم گرفته ام تا اول آنچه برای خودم زیباست در منظر دیدگانتان آورم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

    از آیات قرآنی استفاده می شود که خداوند پیامبران را فرستاد فقط به این خاطر که انسانها برای ایجاد جامعه ای بر اساس عدالت و قسط به پا خیزند. ( آیه مبارکه 25 سوره حدید )  این کریمه ، فلسفه ارسال رسل را ایجاد عدالت اجتماعی می داند.

     عدالت اجتماعی چه نتایجی دارد؟

    به نظر من یکی از دغدغه های مهم انسان نبود مساوات و عدم تقسیم عادلانه دارایی های اجتماع است که اگر این مشکل حل شود هر کس بدون بهانه خواهد توانست خودش را در مسیر سیر الی الله رشد دهد. گو این که رب مهربان ما دوست ندارد کوچکترین مشقت و مانعی برای ما در جهت رشدمان وجود داشته باشد.

    شاید این سوال مطرح شود که اگر واقعاً چنین است چطور که رب مهربان خودش همه چیز را عادلانه ایجاد نفرمود تا همه در جهت رشد قدم برداریم ؟   

    چندپاسخ به ذهن من می رسد -که دوست دارم شما هم چشم در چشم من پاسخها را که می خوانید اگر اشکالی به ذهنتان رسید برایم بنویسید و هم این که اگر پاسخی برتر از آن دارید مرقوم فرمایید-.

    یک، چون دنیا به همین جا ختم نمی شود و آخرتی هم هست پس با وجود آخرت همه چیز عادلانه است.

    دوم ، به فرض این که همه چیز با عدالت کامل آفریده شده باشد و همه ما آدمها مثل تخم مرغهای چیده شده در یک شانه با اندازه های یکسان در خانه هایی یکسان .... جمع شده باشیم دیگر انگیزه ای برای تلاش و فعالیت نخواهیم داشت.

    سوم ، این همه امکانات به ما داده شده است – دست ، پا ، چشم ، فکر و .... – تا ما ایجاد کنیم ،  ما تغییر دهیم . حل یک مسئله مشکل توسط خودمان هزار بار شیرین تر از حل هزار مسئله توسط معلم است.

    آیا قبول دارید ؟   

        

    پنجشنبه 3/9/84    

    سلام

    خدمت همه خوانندگان عزیز وبلاگ سلام عرض می کنم.

    این اولین وبلاگی است که می نویسم. دوست دارم چشم در چشم آفتاب بدوزیم و گفتمان عدالت داشته باشیم

    منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.

     


    نظرات دیگران ( ) عدالت